Kirjallinen kysymys Parkanon junavuorojen ja pysähdysten vähentämisestä ja eriarvoistavasta lippuhinnoittelusta

Kaukoliikenteen matkustajamäärien jyrkkä lasku ja matkustajaliikenteen painuminen tappiolle pakottivat VR:n laskemaan lippujen hintoja, jotta VR säilyttäisi kilpailukykynsä.

Kovat kesätarjoukset pudottivat vuonna 2015 VR:n lippujen keskihintaa jopa 12,3 prosenttia ja tarjousten ansiosta matkamäärät kasvoivat kahdeksan prosenttia. Junamatkustaminen on kasvanut huimasti sen jälkeen, kun VR laski helmikuussa pysyvästi hintojaan 25 prosentilla. Huhtikuun puoliväliin mennessä on myyty yli 220 000 matkaa enemmän kuin vastaavana ajankohtana vuosi sitten. Yhteensä matkoja on myyty helmikuun puolenvälin jälkeen yli 1,8 miljoonaa matkaa, mikä on miltei 14 prosenttia enemmän kuin viime vuonna.

Yhtä kiinteää hintaa ei ole, vaan hinnat joustavat kysynnän ja kampanjoiden mukaan. Lippujen hintoja on pudotettu eniten siellä, missä junan ja bussin matka-aikaero on pienin. Yksi parhaimmista reiteistä on VR:n mukaan Helsingistä Pohjanmaalle.

Helsinki-Seinäjoki välisen matkan hinta on halvimmillaan kaksikymmentä euroa. Tällä reitillä on Parkanon asema, jonne lippu Helsingistä maksaa kolmekymmentäneljä euroa. Tästä johtuen matkustajat saattavat ostaa tälle reitille lipun Helsingistä Seinäjoelle ja päinvastoin, vaikka jäävätkin pois tai nousevat junaan Parkanossa. Tämä osaltaan vääristää tilastoja Parkanon aseman käytöstä.

Sittemmin vuoroja ja pysähtymisiä on vähennetty Parkanossa. Helsinki-Seinäjoki reitillä kulkee kaksikymmentä vuoroa suuntaansa vuorokaudessa, joista vain puolet pysähtyy Parkanossa. Parkanolle tai lähiseudun kunnille VR ei ole ilmoittanut asiasta mitään, eikä kunnilta ole kysytty junavuorojen kehittämisestä. Pirkanmaan maakuntakaavaa 2040 on valmisteltu perusteellisesti viimeiset kaksi vuotta, ja sen kehittämisvisio pohjautuu Parkanon seudulla keskeisesti pääradan ja Parkanon aseman hyödyntämiseen. Parkanoa on voimakkaasti kannustettu suunnittelemaan rakentamista siten, että ympäristöystävällinen työmatkaliikenne kasvavalle Tampereen seudulle toteutuisi Parkanon aseman läheisyydestä. Lisäksi Parkanon juna-asemaa hyödyntää laaja joukko matkustajia lähiseudun muista Pirkanmaan, Satakunnan ja Etelä-Pohjanmaan kunnista.

On positiivista, että VR on laskenut hintoja ja lisännyt näin raideliikenteen suosiota. Varsinkin työn vastaanottaminen kauempaa on kannattavampaa, kun matkat ovat edulliset ja nopeat. Halpuuttaminen ei kuitenkaan saisi tapahtua eriarvoistamalla haja-asutusalueita vähentämällä vuoroja ja pysähtymisiä.

Parkanon seudulla on turvattava junalla tapahtuva työssäkäynti- ja asiointiliikenne sekä Tampereen ja Helsingin että Seinäjoen suuntaan. Kaikki heikennykset junien pysähtymisessä Parkanon asemalle heikentävät oleellisesti pohjoisen Pirkanmaan aluekehitystä ja saavutettavuutta.

Olen jättänyt tänään kirjallisen kysymyksen siitä, onko hallitus tietoinen, että Parkanon vuorojen ja pysähdysten vähentäminen ja lippuhinnoittelu heikentää oleellisesti alueen asukkaiden työssäkäynti- ja opiskelumahdollisuuksia sekä asiointiliikennettä ja aikooko hallitus ohjeistaa VR:ää niin, että junat pysähtyvät jatkossa riittävällä tiheydellä Parkanossa ja että matkalippujen hinnoittelu on tasapuolista?

 

 

 

Aihe(et): Blogimerkintä. Lisää kestolinkki kirjanmerkkeihin.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *