Taksiuudistuksen kompromisseista on tullut kiitosta

Hallituksen esityksessä liikennekaaresta on erityisiä perussuomalaisille tärkeitä asioita, joista olemme saaneet aikaan hyviä kompromissiratkaisuja. Alan yrittäjiltä on tullut kiitosta suunnitellun pienimuotoisen toiminnan poistumisesta esityksestä. Jos kuka tahansa olisi voinut ajaa taksia 10 000 euron ansaintatasoon asti, alalle olisi syntynyt kahdet markkinat ja harmaan talouden mahdollisuudet olisivat lisääntyneet. Perussuomalaiset ovat lisäksi vaatineet, että taksiyrittäjän kotipaikka voi olla vain Suomi, yrityksellä pitää olla suomalainen y-tunnus ja auton pitää olla rekisteröitynä Suomeen. On tärkeää, että alan toimijat ovat jatkossakin kaikilta osin suomalaisen sääntelyn piirissä. Näistä muutoksista taksiyrittäjät ovat kiittäneet, kuten myös siirtymäajan pidentämisestä, jolloin alan nykyisillä toimijoilla on riittävästi aikaa mukauttaa toimintansa uuden lainsäädännön mukaiseksi.

Yksi perussuomalaisten tärkeimmistä kriteereistä on jatkossakin määritelty pääasiallinen asemapaikka ja päivystysaika. Taksi voisi kuitenkin uudistuksen myötä jäädä odottamaan kyytiläisiä myös ilmoittamansa asemapaikkansa ulkopuolelta, ja muilta paikkakunnilta voidaan tulla paikkaamaan kysyntää toiselle paikkakunnalle. Asemapaikkasääntelyn ja päivystysvelvoitteen keventäminen on hiukan huolestuttanut taksiyrittäjiä, jotka ovat toivoneet tarkennuksia kirjaukseen, jotta tavoite palvelujen turvaamisesta erityisesti haja-asutusalueilla tulisi turvatuksi.

Uudistuksessa on huomioitu taksiliikenteen asiakaskunnan erityisryhmät, jotka ovatkin suuri osa asiakkaista. Taksin kuljettajaan kohdistuvat poikkeuksellisen tiukat soveltuvuusvaatimukset ovat perusteltuja koska suuri osa asiakkaista on toimintakyvyltään rajoittuneita ja asiakas on taksissa usein yksin kuljettajan kanssa. Erityisen tärkeä seikka on vaatimus riittävästä vuorovaikutus- ja kielitaidosta. Koska osaamista ei jatkossa todenneta kokeilla tai tarkastuksilla eikä kouluttautumista vaadita, on kiinnitettävä huomiota siihen, miten taataan riittävä osaaminen varsinkin erityisryhmien palveluun. Terve aikuinen pystyy arvioimaan saamansa palvelun tason ja antamaan palautetta mutta esimerkiksi lasten, vammaisten ja vanhusten osalta on oltava keinot valvoa kuljettajan soveltuvuutta.

Koko liikennejärjestelmän uudelleen tarkastelu on mittava hanke. Taksiuudistus on merkittävä osa ykkösvaihetta, jossa liikennekaareen kootaan ja mahdollisuuksien mukaan yhtenäistetään erityisesti tieliikenteen säännöksiä. Kakkosvaiheessa tavoitteena on ottaa kokonaisuuteen mukaan myös lento-, meri- ja raideliikenne. Liikennepalvelujen ostot ja muu julkinen tuki liikennejärjestelmälle ovat valtion- ja kuntataloudessa merkittävä menoerä. Kun palveluja voitaisiin tarjota, yhdistellä ja käyttää monipuolisemmin ja tehokkaammin, voitaisiin saavuttaa merkittäviä kustannussäästöjä. Liikennekaaren keskeisenä tavoitteena on luoda edellytykset liikennepalvelujen tarjoamiselle asiakaslähtöisesti sekä luoda edellytykset liikenteen digitalisaatiolle ja uusille liiketoimintamalleille ja yrittäjyydelle.

Aihe(et): Blogimerkintä. Lisää kestolinkki kirjanmerkkeihin.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *